Pages

Saturday, June 26, 2010

...ego dan ilmu...

"saya hendak belajar ilmu memebersihkan hati,"kata seorang ulama' besar kepada seorang ahli sufi.
"tuan sudah banyak ilmu.saya di sini hanya mengajar sekadarnya,"ujar ahli sufi secara berterus terang.
"betul,saya ingin belajar di zawiyah tuan ini.saya ingin menghilangkan rasa takbur,"
"pengajaran saya tidak menggunakan kitab,"perlahan ahli sufi berkata.
"mana boleh belajar tanpa kitab?tuan tidak tahu tentang itu??"ujar ulama' besar itu.
"orang yang tinggi ilmunya semacam tuan,tidak perlu lagi belajar melalui kitab,"
"setahu saya sesiapa sahaja belajar perlu berkitab,"ujar ulama' besar itu lagi.serban besar serta jubah indahnya bergeser ditiup angin.
"baiklah,apa itu takbur?"tanya ahli sufi seakan menguji.
"apabila merasakan diri sendiri yang terbaik,memandang hina orang lain dan menolak kebenaran,"jawab ulama' besar itu dengan yakin.Ilmu-ilmu yang sebegitu seakan sudah berada di hujung jarinya.
"tuan sudah mahir asas ilmu takbur.benarkah tuan ingin membuang rasa takbur??"
"itulah tujuan asal saya datang ke sini,"
"kalau begitu buang serban dan jubah tuan dahulu.dan ambil mangkuk kosong ini kemudian mengemislah di tempat tuan mengajar,"kata ahli sufi itu.
"apa?mengemis??mengemis itu bukankah kerja hina?!"
"tujuan mengemis itu bukanlah kerana malas atau meminta belas ihsan manusia,"kata ahli sufi sambil tersenyum
sambungnya,"tuan perlu mengemis untuk menghilangkan ego.supaya terasa hina dihdapan manusia setelah selama ini tuan dikenali sebagai ulama besar,"
"oh saya tak mampu.saya datang sini untuk belajar ilmu yang lebih tersirat.saya ingin menelaah kitab-kitab yang hebat dan tinggi,"
"saya tidak ajar kitab-kitab seperti itu.Saya hanya belajar mengamalkan ilmu yang telah kita sama-sama tahu,"
"jadi tuan tidak sangguplah mengajar saya?"
"tidak,tapi tuanlah yang tidak sanggup belajar daripada saya..."

>>ada orang yang sombong dengan ilmunya.namun ilmu itu tidak lebih hanya hafalan kata-kata yang terisi didalam akal semata-mata.Orang melihatnya hebat,tetapi hatinya penuh dengan karat ego apabila merasakan dirinya lebih baik dan alim daripada orang lain...

~copy paste dari seseorang.jangan marah ye copy cite hehe...

2 comments:

Is said...

hritu de dgr khutbah....imam tu ckp cmni la lbey kurang mksudnya...klu x clap kata2 imam syafie...''ilmu tu bukan pe yang kita hafal, tp ilmu adalah pe yang bole mmberi manfaat''

Anonymous said...

cter yg baek bleh dkongsi...hehe xpe..
sme2 bramal