Pages

Sunday, November 30, 2014

maaf,saya tak biasa.

hari tu,ada adik junior jalan sebelah aku.siap tanya "akak nak saya teman sampai u tak"

aku dah macam "errkkk alamak macam mana aku nak halau budak neh"

lalu dengan tegasnya(baca : garangnya) aku pon cakap eh takpelah nak cepat neh kbai.lalu aku pon memecutkan diri.junior tu lelaki.

sorry dik.akak tak biasa.lagi satu aku tak biasa kalau cakap dengan orang laki pastu dia pandang tepat.okey iolllss malu lol.so aku akan buat-buat pandang buku ke,ketuk meja ke buat-buat scroll tab ke untuk elak bertentang mata.ya aku tahu kalau nak komunikasi tu eye contact tu penting.so takdelah aku tak pandang langsung buat macam dia cakap dengan dinding idoklah.tapi aku tak pandang lama laa gitu.

ada orang pernah pesan kat aku "ghaddul basor"tundukkan pandangan macam tu laa lebih kurang.tapi bukan tunduk sampai kau langgar tiang.tundukkan pandangan,untuk tundukkan nafsu,jaga hati.faham tak?ke tak faham?ah lantak lah.

tapi ada beberapa keadaan buat aku terfikir.

cukup ke kalau jaga pandangan kat dunia realiti je.tapi tak jaga pandangan kat alam siber?

contoh.kita nampak orang tu baik je.cakap tak pandang akhawat.pendek kata thiqah sampai kita pon segan.tapi tetibe kat fb atau instagram,kita ternampak "..... like akhawat selfie's photo"

bila dia like,maknanya dia tengok laa kan gambar tu kan?kalau kat instagram tu,kita boleh tahu tau orang lain like gambar apa.so aku macam adalah perasaan "eh die neh kat luar macam thiqah tapi like gambar perempuan free hair"

pernah on the way aku pergi kelas dengan housemate aku,kitorang borak pasal isu aurat.

"Islam ni dah cukup lengkap dah.nak pulak hal jaga orang perempuan.cuba bayangkan kalau semua perempuan pakai tudung,jaga aurat.suami dia je yang boleh tengok.mesti suami dia tak pandang orang lain dah dia pandang isteri dia je"

"sebab tu sekarang banyak berlaku perceraian.suami nampak isteri tak cantik sikit,pastu dia tengok ada yang lagi cantik dengan pakai baju seksinya.terus cari lain"

so,aku sebagai perempuan,aku pon kene laa jaga kan.untuk membantu kaum adam ni tundukkan pandangan.ingatkan aku please,in case kalau aku terlupa.yes aku pernah terfikir bukan senang diorang nak tundukkan pandangan.perempuan tak tutup aurat is everywhere.tambah lagi dengan maknyah terus bertambah cobaan dunia haha.

maknyah pon satu.apehal kau lagi cantik dari aku neh.

aku pon,sejak belajar medic neh,memang ada mende yang aku tak boleh elak untuk dipandang.nak pulak student medic lelaki.isy isy isy

sebaik baik perempuan tu tidak memandang dan tidak dipandang.

aku nak jadi baik neh.hulurkan bantuan kat aku please.

0 comments: