Pages

Sunday, February 20, 2011

Tu.Lu.S 8

5 Februari 2011

pagi2 macam bese kite bekfes dulu kat hotel.

menu:roti,yang putih tu cheese,pinggan lagi satu tu jem tak tau perisa ape tapi manis

sekali pandang macam chocolate ball.tapi bukan.ini adalah jeruk.tak pernah makan pun.tengok je hehe..

Hari itu kami akan melawat kawasan2 sekitar syria.mula2,kami pergi masjid Umawiy

masjid umawiy

ustaz sedang memberi penerangan tentang masjid ini disamping menceritakan serba sedikit tentang puak syiah dan juga perang karbala.

makam Nabi Yahya

dalam masjid..

makam saidina Husin.time ni ade sekumpulan manusia berkumpul sekeliling makam sambil mengatakan sesuatu dalam lagu.ustaz cakap diorang tengah berzanji.erkk ye ke ustaz??

puak syiah akan sujud di batu ini.dipercayai batu dari karbala

macam gambar kelas lak hehe...

ke makam Salahuddin Al-Ayubi

kemudian,kami ke bab-al-saghir.di sini ade ditempatkan makam2 Ahli Beit seperti isteri2 Rasulullah S.A.W iaitu ummu habibah dan Ummu Salamah.juga makam anak baginda iaitu Umi Kalthum.

setelah Rasulullah s.a.w wafat,isteri2 baginda serta para sahabat di hantar keluar dari mekkah untuk mengembangkan lagi Islam.sebab itulah makam isteri nabi ini berada di syria.

makam Bilal Bin Rabah

pintu masuk ke makam kepala para syuhada' perang karbala

makam kepala para shuhada' perang karbala

kami diberitahu bahawa ini adalah tempat untuk membasuh kepala para syuhada' perang karbala sebelum dikebumikan

kemudian,kami ke bazaar pula.macam bese kat bazaar ni la banyak barang2 souvenir dijual.haisy shopping ke??haha tak shopping mane pun.saya hanya membeli 1 alas meja dan 2 pasang sarung bantal yang berharga 1100 duit syria.mak ai belanje sampai 1100??sarung bantal tu de berlian ke ape??wohoho lupe lak nak bagitahu duit syria ni men ratus2.tak percaya rasa dapat berjimat dengan hanya beli barang tu je huhu.

ustaz cakap kat syria ni femes dengan aiskrim tumbuk.ni laa aiskrim nye!!bez.sedap.makan aiskrim pada musim sejuk lagi bez huhu!!

ingat nak wat acara makan beradab dengan tiqah hehe

setelah berjumpe dengan apa yang dicari,saya dan atiqah azman buat amazing race kat situ.kami berdua pulang awal ke hotel secara berdua sahaja.buat2 macam dah bese kat syria neh.naseb tak sesat je.

~semasa melawat masjid Umawiy,kami dikhabarkan berita gembira iaitu pihak MAS akan membantu kami untuk pulang ke Malaysia.Alhamdulillah :)

2 comments:

AH said...

seronoknya!! nk g sne jgk la nnti

iman_insyirah said...

haa sila2...mmg sronok klu dpt jln2 kt negara org len.tmbh ilmu :)