Pages

Saturday, February 8, 2014

budak asrama skema.

"cube kaklong bagi nasihat sikit kat adik.pasal asrama."

aku rasa kehidupan asrama banyak mewarnai kehidupanku.terutamanya form 1.

ingat lagi,masa tu hilang baju sekolah.nanges-nanges kol rumah bagitahu baju sekolah hilang.ape motif nanges pon tak tahu lol.lepas tu aku tak berani nak telefon rumah kalau ada hilang barang.dan menjadikan aku cukup menjaga barang-barangku,dan belajar menyimpan barang dengan cermat.maka risiko untuk hilang itu kurang.

akak-akak yang banyak bagi panduan macam mana nak hidup kat asrama.

"korang kene jaga kebersihan.jaga kebersihan dorm,tandas jangan tersumbat bla bla"
"korang kene bagi salam kat akak-akak.senyum.jangan nak jadi kerek ea"
"korang kene pergi dewan makan awal.pergi surau awal.bawak sejadah.bawak buku tazkirah.duduk depan saf.akak taknak tengok ade form 1 duduk saf belakang"
"akak nak tengok korang pergi sekolah kemas.taknak selekeh tudung baju tak iron"

banyak akak-akak senior neh membebel rupenye.walaupun kadang-kadang ada je rasa "hek eleh cakap kat orang suruh buat tu buat neh tapi sendiri datang surau lambat"tapi dalam hati je laa.tapi pesanan dorang-dorang tu yang menjadikan aku form 1 yang skema.

aku takde kakak,dan aku tak tahu nak tanya kehidupan asrama tu kat sape.sudahlah tercampak sorang-sorang kat SMKA TAHAP masa tu.orang lain sume ade geng,sekolah sama.aku tak kenal sorang pon.takde geng.takde kawan satu sekolah.masa tu baru tahu life is getting hard em?

tapi aku dikurniakan keistimewaan peramah terlebih dan sifat ingin berkawan yang tinggi lol sangat neh.so kitalah yang aproach orang dulu.maka disitulah kita berkawan.kenal kawan sekelas,kenal kawan satu dorm.bergaduh dengan dorm sebelah haha.

yang pasti,aku pelik macam mana laa akak-akak neh rajin sangat mengiron baju kurung?iron baju sekolah dah lah.kadang-kadang baju tu tak payah iron pon bukannye berkedut pon.haha ayat neh laa sokmo dalam hati bila bengang tunggu iron lama sangat.paling bengang kalau kita punye bersusah payah beratur akak-akak neh suke hati je "eh adik form 1 akak nak iron baju kejap ye.kejap jeeee"kejap skull patella akak tu.iron baju macam iron langsir punye lama.tapi itu akak senior okey kene hormat respect kang ko kene jeling kang satu batch senior cop budak kerek.

*skull=tengkorak
*patella=lutut

paling menguji kesabaran bila kita beratur kat dewan makan,akak-akak neh dengan muke slumber potong barisan.rasa nak baling je tray kat muke akak tu.perghhh giler ganas haha.takdelah sampai nak baling tray tapi bengang itu masih ada.tapi nak buat macam mana,kene respect senior!

permulaan kehidupan di asrama memang susah.tapi banyak seronoknya.aku ada ramai kawan,jumpa ramai akak senior yang baik-baik.dalam akak-akak senior yang kerek tu*aku pulak nak cop akak senior kerek* ade ramai je yang baik.ade laa berapa orang akak nak ambek aku jadi adik angkat.mungkin sebab comel kot hahaha*okey jangan muntah hijau kat laptop*eh tapi siyes.sampai sekarang still ada contact akak-akak yang rapat.

tapi bagi aku,rahsia kejayaan yang besar untuk menjalani kehidupan form 1 ialah dengan respect akak senior.terima teguran dorang dengan senyuman.baik dengan senior dan kawan sebaya.tapi baik jangan sampai mengampu,mesra jangan sampai jadi pengadu.insyaAllah kehidupan form 1 takde sape nak kacau.errr okey kene kacau senior lelaki tu cerita lain.lantakkan dorang.nanti dorang nak exam baru dorang tahu erti penyesalan lepas tu baru nak mintak maaf.

dan tulis nama kat SEMUA barang termasuk cotton bud,tempat letak sabun,baldi,gayung semua semua lah.walaupun kau yakin yang barang tu takde orang boleh pakai(contoh kasut sekolah kau paling kecik yang memang takkan ada orang lain yang padan,tulis nama gak)

sekian tip ex-junior-form-1 yang agak skema.okey nanti ada anak nak masuk asrama,rujuk sini jelah ye nak.lol.

susah mana pon zaman form 1,zaman itu akan diingat,sampai bila-bila.zaman paling thiqah,paling alim,paling solehah,paling suci,paling nerd,paling skema.macam mana nak ubah diri balik jadi macam zaman tu ye?rasa macam kene tarbiyah masuk form 1 balik neh -.-

~"anis,ada abang kirim salam"yang ini ayat budak depan yang memang tak boleh bla.budak neh salah sampaikan salam memang makan jelingan aku lah.sorry laa bro,belum cukup gentleman.aku ada wali.eh

2 comments:

Maya Dealove said...

Sampai skang aku masih terpinga-pinga apsal ada akak tu marah-marah mengomel sorang2 lepas tu panggil aku "Jipang."

Padahal boleh je, "Dik, patutya ni turn akak lepas Kak X tadi. Adik dah amek turn akak." Pasal giliran iron ni la.

Seniors asrama sgt hysterical tau. Mujur aku keluar asrama mengecapi kebebasan. Hahaha.

iman_insyirah said...

maya dealove,

haha kengkadang akak2 ni saje kot nk tunjuk die senior.org pon rse serba salah nk mrh junior.tak payah nak tunjuk senior sgt laa kan haha.kite buat relek je sudah